Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επανέρχεται για ψηφοφορία κατά τη διάρκεια της Συνόδου Ολομέλειας που πραγματοποιείται στις Βρυξέλλες η έκθεση, η οποία θέτει νέους κανόνες για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις και επιφέρει τροπολογίες στην πρόταση της Κομισιόν. Αν η Ολομέλεια εγκρίνει το συμφωνηθέν κείμενο, η νέα οδηγία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης πριν από τα τέλη του 2007. Σύμφωνα με το κείμενο που προκύπτει από το συμβιβασμό μεταξύ Συμβουλίου και Κοινοβουλίου: – Οι διαφημίσεις στο μέλλον δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα 12 λεπτά (20%) ανά ώρα. – Η μετάδοση τηλεοπτικών ταινιών, κονσέρτων φιλαρμονικής, όπερας, παιδικών και ειδησεογραφικών προγραμμάτων είναι δυνατόν να διακόπτεται για διαφημίσεις ή/και τηλεαγορές μια φορά για κάθε χρονική περίοδο 30 λεπτών. – Η ένταση του ήχου των διαφημίσεων, καθώς και των προγραμμάτων ή σεκάνς που προηγούνται και έπονται αυτών, δεν πρέπει να υπερβαίνει τη μέση ένταση του ήχου του υπόλοιπου προγράμματος. – Οι διαφημίσεις δεν πρέπει να περιλαμβάνουν παρότρυνση σε μίσος βάσει φύλου, φυλής, εθνικής καταγωγής, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού ή να προσβάλλουν με άλλο τρόπο την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. – Απαγορεύονται οι διαφημίσεις καπνού και λοιπών προϊόντων καπνού, καθώς και οι διαφημίσεις φαρμάκων που χρειάζονται ιατρική συνταγή. – Τα μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να καταστήσουν τις υπηρεσίες τους προσιτές στα άτομα με ειδικές ανάγκες (πχ. προβλήματα όρασης ή ακοής) – Η προώθηση ταινιών θα πρέπει να επισημαίνεται σαφώς. Πέρα όμως από τις συνηθισμένες διαφημίσεις που όλοι αναγνωρίζουμε, ένας νέος τρόπος διαφήμισης φαίνεται να κερδίζει έδαφος από τη δεκαετία του ’80 και μετά: πρόκειται για τη λεγόμενη «τοποθέτηση προϊόντων»(εν μέσω εκπομπών) ή «γκρίζα διαφήμιση» τηλεθεατών, οι οποίοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να παρακολουθήσουν τη διαφήμιση που είναι τοποθετημένη για παράδειγμα στην ταινία τους. Στην Ευρώπη, η γκρίζα διαφήμιση αλλού επιτρέπεται, αλλού απαγορεύεται και αλλού δεν διέπεται (επαρκώς) από κανόνες. Το συμφωνηθέν κείμενο περιλαμβάνει τις εξής προτάσεις: Οι θεατές θα πρέπει να ενημερώνονται για την ύπαρξη «γκρίζας διαφήμισης» πριν και μετά από το πρόγραμμα, και μετά από τα διαφημιστικά διαλείμματα. Η τοποθέτηση τσιγάρων και λοιπών προϊόντων καπνού θα πρέπει να καταργηθεί εντελώς και δεν πρέπει επίσης να επιτρέπονται οι διαφημίσεις εν μέσω ειδήσεων, ενημερωτικών και παιδικών εκπομπών ή ντοκιμαντέρ. Τα κράτη μέλη, αν το επιθυμούν, μπορούν να επιτρέψουν την γκρίζα διαφήμιση στον κινηματογράφο, σε ταινίες και σειρές που προορίζονται για την τηλεόραση και σε αθλητικές εκπομπές (αλλά όχι σε παιδικές εκπομπές, εκτός αν αυτές απονέμουν δωρεάν βραβεία σε παιδιά) Σύμφωνα με τη Γερμανίδα ευρωβουλευτή και εισηγήτρια της έκθεσης, Ruth Hieronymi, με την οδηγία αυτή «θα μπορέσει να εξαλειφθεί το συγκριτικό μειονέκτημα των ευρωπαϊκών παραγωγών έναντι των αμερικανικών. Παράλληλα, η συμφωνία που επιτύχαμε εξασφαλίζει περισσότερη διαφάνεια και καλύτερη ενημέρωση για τον τηλεθεατή, ο οποίος συχνά δεν είναι ενήμερος σχετικά με την τοποθέτηση προϊόντων».

Πηγή: Lawnet.gr

Advertisements